Dag 14 Fairbanks Advantures

1 juli 2019 - Fairbanks, Alaska, Verenigde Staten

Alweer op een boot

Ja hoor er is iets te beleven in Fairbanks waar zelfs in de advertenties een City Tour wordt afgeraden vonden we een river cruise met een raderboot. Denk je rustig te gaan varen krijg je eerst een demo van een vliegert die met een waterplane vlak voor en naast onze boot gaat opstijgen en vervolgens een rondje vliegt om daarna naast de boot te landen of dat je uitvoegt op de A15 afslag Spijkenisse sooo easy.

Tijdens dit alles communiceert de piloot nonchalant met de speaker aan boord met uitleg over het belang van watervliegtuigen in Alaska.

Daarna is het tijd voor een dogslede demo waarbij de trainer vanaf de wal uitleg geeft en communiceert uiteraard weer met de speaker aan boord.

Vervolgens staat een native Alaska vrouwtje een zalm te fileren aan de wal natuurlijk communicerend met ons op de boot met name Mr.Speaker natuurlijk. Je leert wel van alles en op de terugweg ga je van boord om het native life van dichtbij te zien en de uitleg aan te horen echt heel interessant.

Eenmaal van boord had mijn eindredacteur een “trunk sale” gespot dus wij erheen. De wegen werden slechter de bebouwing hield op en de weg ook maar daar was het dan een terrein waar honderden kraampjes kunnen staan , kunnen want er stonden 4 kofferbakjes met party tentjes ernaast echt een evenement van jawelste 😂😂😂😂

Maar dan , we hadden niet ontbeten dus rond 13.00 uur in Fairbanks op zoek naar een restaurantje ...... kansloos , de enige beetje normale tent had breakfast tot 14.00 uur nou daar moet je niet aan denken naast een chardonnay want die hadden ze dan weer wel. Uiteindelijk een restaurant in een hotel gevonden en heerlijk soep met brood , biefstukje sla en aardappels gegeten alleen waren de aardappels al gefrituurd.

Daarna even chillen in het hotel want er stond ons nog een wildernis toer te wachten dus om half zeven werden we opgehaald door de Adventure Company en naar de bergen en bossen van Fairbanks gebracht alwaar ons een soort maanlander te wachten stond die ons dwars door de bergen moest vervoeren uiteraard op zoek naar wildlife , het was een tocht van 3 uur die redelijk vlak begon maar al veranderde in een bospad met kraters want kuilen waren het niet. Al honkebonkend stoven wij achter onze gids aan steeds meer risico nemend want wij zijn tenslotte ervaren chauffeurs die voor niets terug deinzen. Maar na een uur sturen was ik toch blij het stuur aan mijn eindredacteur over te geven want je nek voelt als een duikelpoppetje met die helm op en je handen staan krom van het sturen.

Uiteraard ging van Esch Internationaal van start en te keer als ware het een botsauto op de kermis heerlijk om iemand zo te zien genieten van het rijden met zo’n 4wd karretje waar verdomd veel power in zat alleen ook Henk kreeg hem niet op zijn kant ondanks verwoede pogingen.

Helaas ging het regenen en kwamen we na 3 uur als verzopen katers terug op de basis , wel genoten natuurlijk.

Morgen richting Valdez een ritje van minimaal 7 uur dus verwacht geen spektakel morgen in het verslag.

1. Brigitte Bos:
    1 juli 2019
    Vraag, nog wildlife gespot? Of doet deze vraag pijn.
    Ik geniet weer van je verhalen
  2. Tamara:
    1 juli 2019
    Whaha grandioos zoals jij schrijft. Kan het zo meebeleven. Wat een leuke dag