Dag 16 Valdez (nee niet de.... etc.)

3 juli 2019 - Valdez, Verenigde Staten

Deze volle dag in het pittoreske Valdez stond in het teken van ? Jawel wildlife want ons werd dringend aangeraden om met de boot ? Alweer , ja alweer maar dit keer een beschaafd scheepje van Stan Stephens de Prince William Sound in te gaan want deze mensen weten alles over de natuur en waar het wildlife te vinden is.

Dus vertrokken wij om 9 uur op een prachtige dag en ja hoor we hebben onze eerste beer gespot weliswaar op een afstand dat het ook een gorilla geweest kon zijn maar die leven hier nu eenmaal niet dus de teller staat op 1.

Naast zeeotters die lekker nonchalant op hun rug liggen te dobberen op een manier dat je denkt dat ze elk moment 2 middelvingers naar je op kunnen steken hebben we zeeleeuwen gezien en mooie vogeltjes die heel hard vliegen en na een landing op het water onderduiken vrij vreemde vogels dus zeker als de Nederlandse benaming Kuifpapegaaiduiker blijkt te zijn hoe verzin je het.

Naast de beer was het hoogtepunt van de reis die 9 uur duurde de Meares Glacier als je daar vlak bijkomt besef je weer hoe nietig een mens is ten opzichte van de natuur. Check de foto’s al geven die slechts een digitale weergave van hetgeen wij gezien en vooral ervaren hebben want dit houdt niet op bij kijken alleen.

Op de terugweg nog veel zeeleeuwen en jawel een echte bultrug walvis weliswaar weer op eerbiedige afstand maar zonder twijfel een walvis en geen paling met een dikke rug want palingen leven hier dus niet net als de eerder genoemde gorilla.

Uiteraard moest het op een gegeven moment weer over die olieboot gaan maa men is hier niet negatief over de toenmalige eigenaar van deze boot want die heeft a) genoeg betaald en b) heeft de natuur 90% van de “cleanup” zelf gedaan maar het blijft natuurlijk een stuk geschiedenis waar je niet omheen kunt.

Het is nu zes uur in de avond en we gaan nu ons eerste chardonnaytje nuttigen en vroeg naar bed want morgen rest ons de main trip van Valdez naar Seward een ritje van 421 Miles dus minimaal 8 uur sturen.

1. Brigitte:
    3 juli 2019
    Goedemorgen , nou das fyn beer one👍 Zie hem niet op foto maar ben ook net wakker, groetjes
  2. Auteur:
    3 juli 2019
    Mogge , foto is niet scherp maar het was een beer. Hopelijk volgen en meer
  3. Jeroen:
    3 juli 2019
    👍🏻 veilige en mooie rit morgen!